ÇOCUKLAR İÇİN İYİLEŞTİRİCİ HİKAYELER
ÇOCUKLAR İÇİN İYİLEŞTİRİCİ HİKAYELER
‘’insanın büyümesi bir hikayedir.’’
Eğer çocuğunu bazı durumlarda zorluk yaşıyorsa örneğin
tuvalet eğitimi, okula veya kreşe başlama, annesiz bakıcı ile vakit geçirme,
kardeş kıskançlığı gibi yaşantıları deneyimlemekte zorlanıyorsa sizin
yapılandıracağınız hikaye ve oyunlar iyileştirici olabilir.
Hikayenin iyileştirici yönü nereden gelmektedir? Öncelikle
bu soruya cevap aramalıyız. Hikayeler çocukların dünyasının altın anahtarı
gibidir. Çocuğun normal hayatta deneyimlerken zorlandığı durumları, anlamakta
zorluk çektiği olayları metaforik anlatımlarla, nesnelerle çocuğa
sunabileceğimiz uçsuz bir dünyadır.
Hatta bu hikayelerde oluşturulan kahramanları hayatınızın
içinden seçebilir, ana kahramanı çocuğunuz yapabilir, bu sayede kazandırmaya
çalıştığınız davranışı hayalinde deneyimlemesine yardımcı olabilir, aynı
zamanda pozitif motivasyon kazanmasını da sağlayabilirsiniz.
Anlattığınız hikayelerle hem iyileştirebilir hem de
sağlamlaştırabilirsiniz. Deneyimlerinizi çocuğunuza aktarmanın, ona farklı
bakış açıları kazandırmanın en eğlenceli ve kolay yollarından biri olabilir.
Sadece hikayelerle değil oynayacağınız yapılandırılmış küçük oyunlarla da
çocuğunuzla etkili bir etkileşim kurabilirsiniz.
Masallar ve
yapılandırılmış oyunların en etkili olduğu yaş aralığı 2-6 dır. Yazacağınız
hikayelerin kısa olması ve mesajını net olarak ifade etmesi en önemli
faktörlerden biridir. Çünkü bu yaş aralığındaki çocukların dikkat süreleri uzun
değildir ve dağılmalar yaşanabilir. Bu hikayeleri yazarken kimimiz kaygılı olup
mükemmel ürünler çıkarmaya odaklanabiliriz fakat asıl önemli olan sabırlı
olmaktır çünkü eğlence tüm hataları örter.
HİKAYE YAZMA AŞAMASI
Başlangıç
Hikayeyi anlatmak için tercih edeceğiniz zaman çok
önemlidir. Bölünmeler yaşanmaması ve etkililiğini artırmak için çocuğunuz ile
yalnız kaldığınız anları tercih etmelisiniz. (Örneğin uyku öncesi)
Ana hedefimiz kaygıyı azaltmak olacağı için çocuğumuzda
kaygı yaratan durumun net bir şekilde belirlenmesi gerekir.
Hikayeyi yazmadan önce vermek istediğimiz mesajı
belirlemeliyiz. Hedeflediğimiz şey çocuğumuzun kaygısını azaltıcı ona pozitif
destek sağlayıcı bir hikaye yazmak olmalı.
Hikayenin bir başlığı olmalı. Başlık olayları özetleyen ve
merak uyandıran bir yapıda olmalı.
Hikayenin kahramanları gerçek hayattan veya kurgusal
olabilir. Kontrolünüzün dışında olan unsurlar eklenmemelidir. Fakat önemli olan
hikayedeki karakterlerin karıştırılmamasıdır.
Hikaye anlatımına başlarken rutin hayat aktiviteleri ile
başlanabilir. Bir varmış, bir yokmuş tarzında anlatımlarla da desteklenebilir.
Odağımız güven duygusunu geliştirip kaygıyı azaltmak
olmalıdır.
Orta
Hikaye detaylandırılır. Tehdit içermeyen hayat aktiviteleri
ile zenginleştirilebilir.
Hikayenin gidişine göre abartma ve ses tonlamaları eklenerek
dikkat dağılması engellenebilir.
Kontrol dahilinde olmayan unsurlar eklenmemelidir. Özellikle
duyguları ifade edici olmaktan geri durmalıyız.
Hikaye gerçekçi ve pozitif yapılandırılmalıdır.
Kendi duygularınızı çocuğunuza aktarmayın. Annesi Ali’yi çok
özlemiş, çok üzülmüş tarzı bir söylem kullanmamalısınız.
Çocuğun veya karakterlerin gerçekten yapacaklarını anlatın.
Gerçek hayatta yapılmayacak aktiviteler, beklentiler kurgulamayın.
Son
Hikayelerinizi mutlaka bitirin. (Büyük bir sarılmayla veya
bir öpücükle bitirebilirsiniz.)
Mutlaka pozitif ve kontrol edebileceğiniz bit not ile
bitirin.
YAPILANDIRILMIŞ OYUNLAR
Tıpkı hikayeler gibi belli bir amacı ve mesajı olan
oyunlardır.
Temel amaç çocuğun
deneyimlerken zorlandığı yaşantıları oyun dünyasında deneyimlemesi için
desteklemektir.
Örneğin kreşe gitmekte zorlanan annesinden ayrılmak
istemeyen bir çocuk için ana mesajımız ‘’Anne Ali’yi almak için günün sonunda
geri gelecek’’ şeklinde olmalıdır ve çocuk oyun içinde bunu deneyimlemelidir.
Ebeveyn oyuna başlamadan çocukla birlikte oyuncaklar seçer.
Oyuncakların arasına korku ve kaygıları temsil edici büyük ve vahşi hayvan
kuklaları veya oyuncakları mutlaka eklenmelidir. Oyunu daha iyi canlandırmak
için ortamı temsil edici oyuncak figürleri de eklenebilir. (Ambulans, ağaç, ev)
Peluş, bebek, kukla (kuklalar çok yararlı olabilir) gibi
oyuncaklar seçilebilir.
Ebeveyn çocuğa bana her bir karakter için oyuncak seçmeme
yardımcı olur musun tarzında bir soru ile çocuğu sürece dahil eder. ( Kim hangi
oyuncak ise unutulmamalı ve o isimle hitap edilmeli.)
Yorumlar
Yorum Gönder